Η ιδέα του Καφέ Σχολειού ωρίμαζε όσο ο Κώστας Φωτεινός δίδασκε στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στο Παρίσι καθώς διαπίστωνε το χαλαρό και ευχάριστο τρόπο της ανταλλαγής που υπήρχε όταν έπιναν καφέ στην καφετέρια του πανεπιστημίου με τους φοιτητές του. Οι φοιτητές δεν ήταν στημένοι για το μάθημα αλλά ήταν χαλαροί και συζητούσαν ελεύθερα με τον καθηγητή τους, πράγμα που δεν συνέβαινε μέσα στην τάξη. Γι’ αυτό, όταν έγινε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μοντρεάλ, αφαίρεσε τα τραπέζια και τις καρέκλες, έστρωσε μοκέτες και μαξιλάρες και σέρβιρε καφέ και ντόνατς μέσα στην τάξη. Ανέτρεψε δηλαδή όλη τη γνωστή εικόνα της τάξης. Τότε το ονόμασε Καφέ Σχολειό. Το είπε Καφέ για να θυμίζει τη λειτουργία του καφενείου όπου "τα λέμε" χωρίς φόβο και με πολύ πάθος, και Σχολειό επειδή μαθαίνουμε. Μόνο που αυτή τη φορά η διδακτέα ύλη είναι ο εαυτός μας. Είναι αυτή η εποχή που ξεκίνησε να στέκεται στην πόρτα της τάξης, να αγκαλιάζει και να φιλά τους φοιτητές του, γιατί πίστευε ότι αν τα κανάλια της αγάπης δεν είναι ανοιχτά, δεν μπορεί να κυκλοφορήσει η γνώση ούτε προς τους φοιτητές του ούτε προς τον ίδιο. Και άλλες φορές είχε έναν σκουπιδοτενεκέ στην πόρτα δίπλα του και αποχαιρετώντας τους φοιτητές του τους προέτρεπε να πετάξουν στα σκουπίδια όλες τους τις σημειώσεις. Αν είχε λεχθεί κάτι σημαντικό, θα είχε ήδη γραφτεί μέσα τους.
Επειδή η αγάπη ήταν και είναι σημαντική προϋπόθεση για τη λειτουργία του Καφέ Σχολειού, καθιέρωσε τη μαργαρίτα σαν σύμβολο του εργαστηρίου, που "Όταν τη ρωτήσεις σωστά, πάντα σου απαντάει ότι σε αγαπάει", όπως μας έλεγε.
Το 1979, ο Κώστας Φωτεινός ίδρυσε στην Αθήνα το μοναδικό Καφέ Σχολειό "γειτονιάς", στο οποίο δίδασκε τα ίδια μαθήματα που δίδασκε στο πανεπιστήμιο, αλλά, αυτή τη φορά, απευθυνόταν σε όλους τους ενδιαφερόμενους ανεξάρτητα από ηλικία και επίπεδο σπουδών.
Ο πρώτος χώρος όπου στεγάστηκε ήταν το Παλαιό Φάληρο. Έπειτα στην οδό Σερίφου, στα Πατήσια. Και μετά το μεγάλο σεισμό του 1981 περιόδευε από σπίτι σε σπίτι. Αργότερα, λειτούργησε ένα τμήμα στου Παπάγου κι ένα στην Πατησίων με παραρτήματα στην Αγίας Ζώνης (Κυψέλη). Το τμήμα του Παπάγου μεταφέρθηκε στη Γλυφάδα και λειτούργησε μέχρι το 1992. Συγχρόνως λειτούργησαν με τη μέθοδο Καφέ Σχολειού δυο παιδικοί σταθμοί: "Μέλι και γάλα" στο Χαλάνδρι και "Το σχολειό μας" στη Γλυφάδα.
Στη διάρκεια της λειτουργίας μας, πέρασαν πάνω από 20.000 άνθρωποι από το Καφέ Σχολειό. Ήρθαμε σε επαφή με εκπαιδευτικούς, οικογενειάρχες, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, δικηγόρους και γενικά ανθρώπους από όλα τα επαγγέλματα, όλες τις ηλικίες, όλους τους χώρους. Άλλοι βγήκαν από το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονταν, όταν ήρθαν κοντά μας, άλλοι βρήκαν το στόχο της ζωής τους, άλλοι άλλαξαν αυτά που ήθελαν να αλλάξουν στον εαυτό τους και τη ζωή τους και άλλοι συναντήθηκαν με τον Εαυτό και από τότε τα γεγονότα της ζωής τους έμοιαζαν "μαγικά" και εύκολα.
Ταυτόχρονα με την προσωπική δουλειά που κάναμε οι διευκολυντές μαζί με τους διευκολυνόμενους, όλοι μαζί αποτελούσαμε ένα εργαστήριο έρευνας. (Χρησιμοποιούμε τον όρο του Rogers "διευκολυντής" σαν τον πιο δημοκρατικό όρο που περιγράφει τη λειτουργία μας σαν ψυχοθεραπευτές). Ο Κώστας Φωτεινός, σαν επιστήμονας που ήταν, πρώτος δοκίμαζε στον εαυτό του κάθε καινούριο "εργαλείο" που εμπνεόταν. Μετά το επαλήθευε στους κοντινούς του ανθρώπους και στη συνέχεια τo εφάρμοζε στο εργαστήριο έρευνας του πανεπιστημίου του Μοντρεάλ και της Ελλάδας. Ο κάθε άνθρωπος, το κάθε γεγονός, η κάθε ευκαιρία ήταν για κείνον ένα ζωντανό εργαστήριο. Ζήσαμε μαζί του ένα διαρκές εργαστήριο ζωής μέσα από ομάδες, σεμινάρια, μαραθώνιους, βραδιές διαλόγων.
Στη διάρκεια των τριάντα χρόνων εκπαιδεύτηκαν "διευκολυντές" – δηλαδή, άνθρωποι που ζήτησαν να μάθουν τη μέθοδο θεωρητικά και πρακτικά - για να μπορούν να την εφαρμόσουν άλλοι στο Καφέ Σχολειό και άλλοι στο χώρο της δουλειάς τους. Ιδιαίτερα μας συγκίνησε το αίτημα των γιατρών και των νοσηλευτών από το νοσοκομείο της Λαμίας, όπου ο Κώστας Φωτεινός έκανε αιμοκάθαρση κάποια καλοκαίρια. Το ίδιο και οι προσκλήσεις από σχολές γονιών σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία διαφόρων βαθμίδων εκπαίδευσης για εργαστήρια που στόχο είχαν την εγκαθίδρυση αρμονικών σχέσεων με τα παιδιά τους. Αλλά το πιο εντυπωσιακό από όλα ήταν το αίτημα κάποιων παιδιών, που οι γονείς τους είχαν παρακολουθήσει εργαστήρια ή σεμινάρια, να συμμετέχουν και αυτά σε ένα δικό τους σεμινάριο, με αποτέλεσμα έτσι να ξεκινήσει η λειτουργία των σεμιναρίων για παιδιά 6 -12 χρονών. Άλλωστε, κάπως έτσι - μέσα από τις ανάγκες των ανθρώπων - προέκυψαν εκτός από τα βασικά και τα υπόλοιπα σεμινάρια.
Από το 1979 μέχρι σήμερα το Καφέ Σχολειό λειτούργησε, όπου κι αν κλήθηκε στην Ελλάδα, από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Σουφλί, την Σαλαμίνα, την Άρτα, το Ξυλόκαστρο, την Θεσσαλονίκη, την Αράχωβα, την Πάτρα, την Καλαμάτα, τη Λάρισα, την Κύπρο, την Γαλλία και την Ιταλία.
Οι εκδόσεις "Καφέ Σχολειό" ξεκίνησαν το 1981 με πρώτο μας βιβλίο το "Γονείς τέρατα" της Μαρίας Φωτεινού. Ακολούθησε σειρά εκδόσεων και επανεκδόσεων κυρίως κειμένων του Κώστα Φωτεινού (αλλά και βιβλίων της Μαρίας Φωτεινού και συνεργατών) που διευρύνουν τους ορίζοντές μας σε όλα τα επίπεδα, το υλικό και το πνευματικό. Είναι βιβλία που εκφράζουν διαχρονικές αλήθειες και άλλα προέρχονται από ομιλίες, άλλα από σεμινάρια και άλλα από βραδιές διαλόγων.
Δύο συνεργάτες μας στην Ελβετία - (Maria Miguel and Alan Richard).